1. RECONSTRUEER ZO PRECIES MOGELIJK JE MAAK PROCES PER WERK.

Het was een opdracht van school om een zelf zwart gemaakt papier met houtskool om voorwerpen na te tekenen met kneed gum:

Ik was begonnen met het oppervlak (met name de lichtval erop). Om het mij zelf makkelijk te maken begon ik met het grootste voorwerp (in dit geval een kaars) zodat ik de rest van de objecten makkelijker kon plaatsen.

Omdat ik met een kneed gum werkte begon ik met de lichtste delen, dit lukt niet altijd omdat de kneedgum vies werd van de houtskool maar dit kun je dan wel weer gebruiken om minder licht delen aan te brengen. Je kan het later altijd weer bijwerken met houtskool voor schaduwen.

2. WAT ZIJN JE KNELPUNTEN?

Ik had moeite met een voorwerp (IPOD) met name met het perspectief ervan, de golfbal was ook niet erg makkelijk vanwege de hoeveelheid putjes in de bal zelf, contrasten en kleurschakeringen waren erg ingewikkeld! Ik heb hem naar een grote hoeveelheid van aanpassen maar zo gelaten, er moet ergens een grens zijn!

3. FLOW

Ik raakte uit mijn flow tijdens de knelpunten, het is net of je dan even wordt wakker geschud!

1. RECONSTRUEER ZO PRECIES MOGELIJK JE MAAK PROCES PER WERK.

Ik bespreek een opdracht van school waarbij wij bij bloemen, onze blikken moesten inzoomen.

Met een persoonlijk notitie dat ik clichés moest vermijden.

Ik ben begonnen met de achtergrond waarbij ik bewust heb gekozen voor de kleur donker bruin (aarde), zonder zwart te gebruiken (dit mocht niet).

Ik heb geprobeerd om de details zo lang mogelijk uit te stellen, met als reden dat ik dit voorheen wel te snel deed.

Daarna ben ik de takken van de bloemen gaan aan zetten met verschillende kleuren en de kleine steentjes op de aarde van de plant op de achtergrond ook.

Ik heb zo veel mogelijk de kleuren gebruikt die ik zag, hierna heb de kleinere takken met de bladeren aangebracht. Ik ontdekte dat als ik bij een plantje met een lichte groen begin en er vervolgens met een donkere groen over heen schilder, het plantje meer tot leven kwam.

2. WAT WAREN MIJN KNELPUNTEN?

 Ik maakte (ook al had ik dit mij voorgenomen) de voorwerpen te snel op de voorgrond waardoor ik niet uit kwam en ik weer genoodzaakt was om er weer over heen te schilderen. Dit kan leiden tot het dicht schilderen van het schilderij.

Om een mooie compositie te maken vind ik nog al een uitdaging, dit lukt ook nog niet zo goed.

3.FLOW

  Behalve bij knelpunten.

1. BEKIJK JE EIGEN SERIE.

 2. WAAR LIGGEN JE KNELPUNTEN?

    – Inhoud

    – Vorm

    – Medium

    – Routine

 – Inhoud

Ik heb geen problemen met stillevens, omdat ik onderzoek naar objecten in de ruimte met hun lichtval en het zo realistisch weergeven ervan, erg interessant vind.

Het was een tekenopdracht van school voor thuis, wij hebben deze les ook foto’s bekeken van andere kunstenaars met hetzelfde onderwerp. Dit is voor mij ook een stuwende factor geweest om het te evenaren. Als probleem ervoer ik dat er te weinig tijd in het onderzoek en het werk wat er in schuil ging.

-Vorm

Ik vond het erg interessant wat het licht deed met de objecten en ik heb zelf nieuwe ontdekkingen gedaan wat betreft het weergeven van structuren en stofuitdrukkingen. Ik heb mijzelf meermalen moeten verbeteren tot het naar mijn zin was, dit probleem ervoer ik vooral met lange recht objecten die eigenlijk een perspectivisch studie nodig hadden.

-Medium

Papier en houtskool, je bent dan alleen genoodzaakt om in zwart wit te tekenen en dat is best moeilijk om een stilleven die je zelf hebt uit gezet hierin om te zetten want kleuren kunnen best afleiden. Er werd wel als tip om school gegeven om een foto te maken en dit uit te printen in zwart wit. Ik vind dit een beetje vals spelen en heb dan ook niet gedaan omdat ik vanuit mijn gezichtspunt wou tekenen!

-Routine

Ik heb veel routines doorbroken: Groter papier gebruikt, nieuwe structuren ontdekt, andere tafel gebruikt om op te tekenen en mijn gezichtspunt gebruikt.

 

 

