Mozaïek Planning en Doel 4 lessen Workshop

Douwe Dijkstra en Kimberley de Vries

BDO DOC 1B

 

Eerste les

Doen Minuten
Intro informatie wat de workshop inhoudt. 10
Smartboard filmpje laten zien intro dierenwereld. 10 tot 15
Boeken met dierensoorten, veel plaatjes, op tafel leggen. De kinderen moeten een dier kiezen wat zij graag willen zijn. 15
Een voor een de kinderen laten zeggen wat voor dier zij willen zijn en wij schrijven dat op. 5
Dan verhuizen de kinderen naar twee tafels. In groepjes van plusminus 4 kinderen, met de knutsel spullen al op tafel: knutselspullen zijn prikpennen, maskers met dierenhoofden erop en matjes voor het doorprikken. 5
(Helpen bij) Het prikken van de maskers. (Of zelf al een voorbeeld hebben gemaakt en zelf terplekke ook prikken als voorbeeld). 20 tot 30
OPRUIMEN 10
Kinderen een brief aan de ouders meegeven dat de kinderen de tweede les kleding meenemen wat voor kleur het dier wat de kinderen hebben uitgekozen heeft (de vacht). De kleding beplakken we dan ev. met stikkers.  

Doel van deze les is de kinderen goed voorbereiden op wat komen gaat in de workshop, ook met de voorstelling van het presenteren van de dierentuin. En al een begin maken met het prikken van het masker, zo nodig al klaar zijn en met elastieken kijken of het kind er goed doorheen kan kijken en of het masker aan moet worden gepast op het dier dat hij of zij heeft gekozen.

 

Tweede les

Doen Minuten
Elk kind gaat bij zijn of haar naambordje zitten en heeft zijn of haar uitgeprikt masker dan al voor zich liggen. Natuurlijk een bijpassende foto van het dier om deze les goed het dierengezicht op het masker te tekenen.  
We vragen of ieder kind kleding bij zich heeft en of zij het willen pakken of als ze het al hebben, op een vrije tafel willen leggen. We leggen dan even uit dat we tijdens het maken van de maskers mee gaan werken. 10
Dan mogen de kinderen beginnen met de maskers kleuren en verven en beplakken met stikkers of kleuren papier. 60
Tijdens het maken van de maskers stoppen we een kind en vragen het zijn of haar kleding te pakken. De een gaat met dat kind de kleding bekijken en ev. samen met het kind stikkers plakken op de meegebrachte kleding. (Bij voorbeeld een zebra krijgt zwarte, lange, dunne strepen op zijn of haar witte kleding). 5 a 15 min per kind
OPRUIMEN 10

Doel van deze les is het maken van het masker. De kinderen mogen hun eigen creatie lekker los laten gaan, als het dier maar herkend wordt. Dus maken we van te voren een konijn met een krokodillen kleur, dat we dan laten zien wat niet de bedoeling is. Maar dat je wel iets van een herkenning moet hebben, zoals tandjes en voelsprieten of juist een bruine of roze kleur vacht. En het doel is het beplakken van de kleding, zodat ze dat de vierde les aan kunnen doen.

 

Derde les

Doen Minuten
Omgevingsspullen voor de dieren liggen al klaar, zoals een stuk bot voor de hond of sla voor de konijn.  
De kinderen gaan zitten en leggen we uit wat wij willen dat zij met de spullen doen. De spullen liggen namelijk overal verspreid en door elkaar, zodat ze zelf kunnen bepalen wat zij willen in hun omgeving. 5
De kinderen zoeken wat ze nodig denken te hebben en leggen dat op hun eigen tafel. 20
Als de kinderen iets willen wat niet bij de spullen ligt, mogen ze zelf van papier dingen knippen en plakken om hun omgeving mooi en leefbaar te maken. Bij voorbeeld een wortel bij het konijn en water bij de dolfijn. 30, met uitloop van 5 min
OPRUIMEN 10
Aan de tafels gaan zitten en ideeën opdoen voor de voorstelling. Wat willen hun in de voorstelling en misschien nog wat toevoegingen voor de spullen. Dit schrijft Douwe of ik op. Plusminus 20

Doel van deze les is het creëren van de omgeving van elk dier. En de boeken kunnen er voor zorgen dat ze ideeën opdoen voor de omgeving. Voor de voorstelling maken Douwe en ik hekken, rotsen, gras(mat) en bomen om het op een echte dierentuin te laten lijken. Dit kan ook een poster zijn of een wand met slingers (voor de aap). De ideeën die we opdoen aan het einde van de les verwerken Douwe en ik om tot een leuke voorstelling te komen en dat de kinderen lol hebben in het spelen van het dier.

 

Vierde les

Doen Minuten
Uitleggen dat we deze les de voorstelling gaan oefenen. En de ideeën van de vorige les in planning op het boord weergeven, de planning wie wanneer naar voren moet lopen (of kruipen) om zich aan het publiek voor te stellen. 10
Dan schuiven we de tafels aan de kant en doet iedereen zijn kleding aan. Douwe en ik ook, want wij zijn tenslotte de verzorgers van de dierentuin. Met bezem en kruiwagen met schep voor de poep op te ruimen. 15
Elk kind speelt zijn dier om te kijken of die het durft en elk dier heeft zijn omgevingsspullen waar die dan wat mee doet. 10
Vragen of ze de volgorde leuk vinden en goed laten zien wie na wie komt. 5
Oefenen met de spullen, geluid en volgorde. Douwe en ik roepen met een leuk verhaal vooraf, elk dier naar voren, zo weet het kind ook wel dat hij of zij moet. Maar we oefenen alles en denk dat het 10 a 15 minuten zal duren. Met een verhaal vooraf en achteraf, hopelijk met een beetje humor voor de ouders. 30
OPRUIMEN 10

Doel van deze les is met alles de voorstelling zo goed mogelijk oefenen. Om zo geen fouten te krijgen bij de echte voorstelling. En dat elk kind lol heeft in het spelen.

Advertisements